Opublikowano: 2020-10-15

Najwyższa Izba Kontroli bez uwag i wniosków po kontroli Zakładu Utylizacyjnego

Najwyższa Izba Kontroli bez uwag i wniosków po kontroli Zakładu Utylizacyjnego

Kontrola NIK objęła okres od początku 2016 roku do 15 września br. Zdaniem kontrolerów w tym czasie Zakład funkcjonował bez zarzutu i zapewnił właściwy odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

To ważna kontrola dla nas, a jej wynik pokazuje, że swojąpracę wykonujemy starannie. Chcemy, niezależnie od trudnej materii, którą się zajmujemy, być ważną częścią Gdańska i jak najlepiej służyć jego mieszkańcom – podkreśla Michał Dzioba, prezes Zakładu. – Na naszym terenie działa wiele instalacji do zagospodarowywania odpadów: kompostownie, sortownia, składowisko czynne, zrekultywowane, bioelektrownia, system prawie 290 studni odgazowujących czy PSZOK, a kontrola NIK-u objęła wszystkie wskazane instalacje pod kątem przestrzegania prawa i procedur. Pozytywna ocena kontrolerów jest więc dla nas bardzo ważna.

Zakład Utylizacyjny w Gdańsku jest jednym z większych obiektów tego typu w kraju. Rocznie przetwarza ponad 300 tys. ton odpadów komunalnych. Zmieniające się obecnie dynamicznie przepisy dot. gospodarki odpadami wpływają na wiele czynników, jak chociażby: jakość strumienia odpadów czy czas magazynowania odpadów, które mają przełożenie na funkcjonowanie takich placówek jak ta. Każdy rok przynosi wiele wyzwań w obszarze zarządzania przedsiębiorstwami działającymi w systemie gospodarki odpadów, dlatego także ważny jest proces inwestowania i dostosowywania obecnych instalacji do postawionych lub wynikających z nowych przepisów zadań. Zakład Utylizacyjny od 2018 roku działa zgodnie z wdrażaną „Strategią Rozwoju do roku 2030”, która opiera się na 16 celach strategicznych. Wszystko po to, aby koncentrować działania w kierunku funkcjonowania jako Nowoczesne Centrum Odzysku i Recyklingu w oparciu o minimalizowanie ryzyk wynikających z zagrożeń wewnętrznych poprzez:

  • zwiększenie odporności Zakładu na zjawiska nadzwyczajne,
  • optymalizację kosztów operacyjnych,
  • dostosowywanie się do zmian legislacyjnych,
  • dopasowywani portfela usług,
  • osiąganie wysokich poziomów odzysku i recyklingu