Opublikowano: 2020-09-21

Nowa formuła Wielkiego Sprzątania już 26 września

Nowa formuła Wielkiego Sprzątania już 26 września

Plogging to sport, który został wymyślony w Szwecji, a jego nazwa stanowi połączenie dwóch słów – szwedzkiego plocka up, co znaczy podnosić oraz słowa jogging. Polega on na sprzątaniu otoczenia podczas biegania. Osoby niebędące fanami biegania mogą wziąć udział w wydarzeniu zgodnie z zasadami tzw. #TrashChallenge. To trend, który opanował internet już rok temu, ale wciąż nie traci na aktualności. Polega na znalezieniu zaśmieconego miejsca, sfotografowania go, posprzątania i ponownego zrobienia zdjęcia odmienionego miejsca. Wisienką na torcie jest podzielenie się zdjęciami z krewnymi i znajomymi w mediach społecznościowych. Akcja ma na celu zachęcenie innych do podjęcia prośrodowiskowych działań, i większej troski o przyrodę.

Wielkie Sprzątanie to wydarzenie, które organizujemy co roku, by zwiększać wrażliwość na stan środowiska i otoczenia, w którym żyjemy. Mimo trwającej epidemii covid-19 zdecydowaliśmy się kontynuować tę tradycję. Tym razem wszystkich chętnych zachęcamy do aktywności fizycznej w formie ploggingu i trashchellenge. Dla niektórych to odruch naturalny, aby spacerując czy biegnąc, na przykład po lesie, podnieść leżącą plastikową butelkę czy inny odpad, którego tam nie powinno być. Tym właśnie jest proponowana przez nas formuła. Takie rozwiązanie nie tylko łączy przyjemne z pożytecznym, ale pozwala także na skuteczne zachowanie dystansu od innych uczestników akcji; #razemaleosobno – mówi Iwona Bolt z Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku. – Do sprzątania wyznaczony jest duży obszar dzielnic z Gdańska Południe, akcja odbywać się będzie na świeżym powietrzu, dzięki czemu uczestnictwo w naszej akcji nie niesie ze sobą zwiększonego ryzyka zakażenia koronawirusem.

Aby wziąć udział w tegorocznym Wielkim Sprzątaniu należy zarejestrować się na stronie www.zut.com.pl/wielkiesprzatanie. Podczas rejestracji każda osoba wybiera obszar, w którym zamierza się poruszać. Mapki pokazują też lokalizację kontenerów, do których należy donieść lub dobiec z odpadami. Przygotowane są pakiety startowe, które zawierają niezbędne do sprzątania narzędzia (worki na śmieci, chwytak, rękawiczki, odkażacz). Jednocześnie odbiór pakietów nie jest warunkiem koniecznym do wzięcia udziału w imprezie, można skorzystać z domowych zasobów.

Zachęcamy chętnych – zarówno tych biegających, jak i tych preferujących spacer rodzinny do uczestnictwa, ale także sfotografowania efektu swojej pracy. Zdjęcia należy wgrać na stronie Wielkiego Sprzątania. Będą stanowić one swoisty rodzaj potwierdzenia udziału w akcji. Na tych, którzy zdecydują się na taką opcję czekają miłe niespodzianki W nagrodę wszyscy sprzątający otrzymają słodką niespodziankę – kończy Iwona Bolt.

Impreza potrwa od godziny 10.00 do 15.00 (w tych godzinach rozstawione będą kontenery), w dniu 26 września (sobota). Szczegóły, regulamin i rejestracja uczestników dostępne są na stronie: www.zut.com.pl/wielkiesprzatanie.

Zobacz także