Opublikowano: 2022-04-27

Zakończyliśmy pierwszy etap konkursu Up-Cykle

Zakończyliśmy pierwszy etap konkursu Up-Cykle
Logo konkursu

Beauty od Form, Plant B(ee) oraz Kolekcja Malta to projekty, które przeszły do kolejnego etapu naszego upcyklingowego konkursu skierowanego do artystów z całej Polski. W tym roku Jury konkursu Up-Cykle podjęło decyzję o wyłonieniu trzech spośród dwudziestu zgłoszonych wizualizacji, rozpoczynając tym samym drugi etap konkursu. Będzie to czas, w którym artyści będą pracować nad swoim projektem i go prototypować oraz rozpoznawać rynek pod kątem możliwości wdrożenia ich do produkcji masowej. Jest o co walczyć, bo główną nagrodą jest 6000 zł.

Obrady odbyły się 26 kwietnia w formule online. Jury każdy projekt bardzo szczegółowo przeanalizowało pod kątem kryteriów konkursu:
– możliwość wdrożenia – ocena szansy i realnej możliwości wdrożenia projektu do produkcji, stopień zgodności z obowiązującymi normami oraz poprawność konstrukcji technicznej,
– stopień wykorzystania odpadów użytych do stworzenia projektu – do czego wykorzystany został dany odpad, w jakiej proporcji, ocena sensowności,
– nowatorstwo – pomysłowość i oryginalność prezentowanego rozwiązania projektowego oraz wykorzystanie dodatkowych funkcji, podnoszących atrakcyjność i funkcjonalność produktu,

W tym roku była możliwość zgłaszania projektów w kategoriach: architektura ogrodowa, ekologiczne opakowanie oraz przedmioty codziennego użytku. Trzecia kategoria, tak samo jak w zeszłym roku, cieszyła się największą popularności ze względu na jej szeroki zakres. Wszystkie propozycje artystów odpowiadały na problem ogromnej ilości odpadów i stanowiły bardzo przyszłościowe propozycje rozwiązań, które warto rozważyć i dążyć do ich wdrożenia.

Wybrane projekty

„Beauty of Form” – kolekcja galanterii stworzona z materiałów upcyklingowych

Kolekcja „Beauty of Form” powstała w Pracowni Projektowania Obuwia i Akcesoriów na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W skład kolekcji wchodzą dwie pary butów oraz torebka, stworzone w całości z materiałów z odzysku. Istniejące już produkty galanteryjne zostały poddane naprawie oraz przetworzeniu w celu nadania im nowego, atrakcyjnego i niepowtarzalnego kształtu, a także ponadczasowości. Artystka w kolekcji sięga po niekonwencjonalne rozwiązania pobudzające wyobraźnię oglądającego, takie jak stworzenie rączki torebki na bazie metalowego stojaka na wino lub stworzenie butów posiadających za podstawę metalowe klosze od lamp. W efekcie powstałe produkty charakteryzuje wysoki poziom unikalności oraz ekologii w kontekście wykorzystywania zasobów już powstałych. Kolekcja „Beauty of Form” zwraca uwagę na to, że odpady metalowe mogą zostawać z sukcesem wykorzystane np. w przemyśle galanteryjnym w celu unowocześnienia produktu i uszlachetnienia jego formy.

Plant B[ee]

Plant B[ee] to projekt doniczek z okrągłymi otworami dla pszczół samotnic. Przedstawia sposób w jaki można łatwo połączyć ich siedlisko ze źródłem pożywienia, co znacząco wesprze ekosystem. Projekt w całości byłby wykonany z cegieł z recyklingu. Doniczki mogą różnić się wielkością i kształtem, co daje bardzo wiele możliwości. Nadają się do zastosowania w przestrzeni miejskiej, jak również na prywatnych posesjach, ogrodach czy balkonach. Autorka projektu zaproponowała wiele przykładów roślin doniczkowych, które są cennym źródłem pożywienia dla pszczół, takich jak lawenda, szałwia czy słoneczniki i mogłyby rosnąć w takich doniczkach.

Kolekcja Malta

Malta to kolekcja minimalistycznych elementów wyposażenia wnętrz. Kształt każdego z przedmiotów to zestawienie prostych brył geometrycznych. Częścią zasadniczą w projektach jest szkło, ukazujące jak wielkim, i w mojej ocenie wciąż niedocenianym potencjałem przetwórczym, dysponuje ten materiał, szczególnie w obszarze technik przypisanych w swej naturze do szkła artystycznego. Szkło stapiane pozwala osiągać niezwykłe efekty, szczególnie co do struktury wewnętrznej, a te możliwości, uwzględniane w projektowaniu przedmiotu użytkowego, pozwalają kreować przedmioty o wyjątkowych cechach.

Promujemy idee upcyklingu

Konkurs Up-Cykle to przedsięwzięcie skierowane do studentów i absolwentów wyższych szkół o kierunkach artystycznych. Jego głównym założeniem jest rozwijanie idei upcyklingu. Koncepcja upcyklingu zakłada wtórne przetwarzanie odpadów. W efekcie powstają produkty o wartości wyższej niż ich części składowe. Proces ten pozwala zmniejszyć ilość odpadów oraz materiałów wykorzystywanych w produkcji pierwotnej. Chodzi również o skrócenie obiegu zamkniętego. Projekty, których idea była właśnie taka, wzbudzały dużo emocji i zainteresowanie. Konkurs Up-Cykle w swoim założeniu ma uwrażliwiać na kwestie powtórnego wykorzystywania materiałów poprzez podnoszenie ich funkcjonalności czy nadawanie im wartości estetycznych, w wymiarze praktycznym oraz dostarczać pozytywnych przykładów, jak może wyglądać w ogólnym przekonaniu bezwartościowa rzecz, po podwyższeniu wartości lub w efekcie końcowym dostarczyć, poprzez upcykling nowy, innowacyjny produkt.