Opublikowano: 2022-10-04

Wizyta w Zakładzie Utylizacyjnym  w Gdańskuw ramach unijnego projektu Liquid Energy

Wizyta w Zakładzie Utylizacyjnym  w Gdańskuw ramach unijnego projektu Liquid Energy

Specjaliści z zakresu energetyki, transformacji ekologicznej, zielonego ładu, a także branży paliwowej z Niemiec, Polski i Litwy odwiedzili we wtorek 17 maja Zakład Utylizacyjny w Gdańsku. Wizyta odbyła się w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy, który ma zachęcić do zastąpienia tradycyjnego paliwa mniej emisyjnym paliwem gazowym, pozyskanym z odpadów organicznych.

Unijny projekt Liquid Energy ma na celu zmniejszenie zanieczyszczenia w regionie Morza Bałtyckiego. Jest realizowany przez 8 partnerów oraz 21 organizacji z Niemiec, Polski i Litwy stowarzyszonych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. 

Ideą projektu jest zaprezentowanie możliwości, jakie daje wykorzystanie przede wszystkim skroplonego biometanu do produkcji czystej energii elektrycznej i cieplnej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Chodzi o zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem bezpieczniejszym dla klimatu. 

– Na zlecenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot eksperci prowadzą analizę dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku, której celem jest zbadanie możliwości wykorzystania skroplonego gazu (LNG) i biogazu (bioLNG) jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa – mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, zastępca dyrektora OMGGS, jednego z partnerów projektu Liquid Energy. 

Podczas wizyty w ZU partnerzy projektu Liquid Energy obejrzeli system odgazowania składowiska odpadów. O działaniu tego skomplikowanego systemu opowiedział Grzegorz Orzeszko, prezes ZU w Gdańsku.

Posiadamy ponad 300 studni, które są podłączone do 13 stacji zbiorczych – mówił prezes ZU. – Stacje są podłączone korektorami do jednej ssawy. To jeden wielki system naczyń połączonych. Zmiana parametrów jednej części wymaga dostosowania pozostałych. System ten jest zainstalowany na powierzchni ponad 20 hektarów. To kilometry rurociągów. Ilość uzyskiwanego gazu jest zmienna. Zależy od etapu “życia” danej kwatery składowiska. Procesy metagenne zmieniają się w zależności od okresu składowania odpadów. W tej chwili jesteśmy w stanie odzyskiwać maksymalnie 700-800 metrów sześciennych na godzinę gazu o zawartości metanu na poziomie 55 procent.

Plany koncernów paliwowych związane z rozwojem infrastruktury LNG wskazują na to, że przed tym paliwem jest przyszłość. Prezes ZU nie ma co do tego wątpliwości. 

– Pojawia się coraz więcej stacji tankowania LNG, coraz więcej samochodów ciężarowych jest zasilanych LNG – mówił Grzegorz Orzeszko. – To pokazuje, że pomimo braku dedykowanego wsparcia dla LNG, rynek dąży do rozwoju tego nośnika energii, który jest w wielu przypadkach tańszym rozwiązaniem, niż paliwa konwencjonalne. 

Eksperci OMGGS prowadzą również analizy, których celem jest zbadanie możliwości wykorzystania LNG/bioLNG:

  • jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni),
  • jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej),

Czytaj więcej na ten temat: https://www.metropoliagdansk.pl/metropolitalne-wiadomosci/ekologiczne-paliwo-dla-trolejbusow-i-tramwajow-wodnych/

W ramach projektu Liquid Energy powstają też prototypowe inwestycje m.in. w Trójmieście i Szczecinie.

Mobilna stacja tankowania LNG/bioLNG  i statek na paliwo gazowe

W ramach projektu na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstała mobilna stacja tankowania skroplonego biogazu lub gazu ziemnego, o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej. To absolutna nowość na rynku dystrybucji paliw. Dzięki temu możliwe będzie zastosowanie bioLNG i LNG na dużo szerszą skalę – np. w transporcie publicznym, zakładach produkcyjnych czy biurowcach. W przyszłości powstanie sieć takich niewielkich pojazdów, poruszających się w promieniu około 100 -150 km. 

Czytaj więcej na temat mobilnej stacji: https://www.metropoliagdansk.pl/metropolitalne-wiadomosci/absolutna-nowosc-na-trojmiejskim-rynku-paliw-powstaje-stacja-lng-na-kolkach/

Kolejną pilotażową inwestycją realizowaną w ramach Liquid Energy jest dostosowanie silnika małego statku do zasilania LNG lub bioLNG. Dzięki projektowi wysłużona jednostka inspekcyjna Kapitanatu Portu w Szczecinie, Magda I,  wybudowana w 1978 roku – zyska nowe życie. Magda I będzie pierwszą w tej części Europy tak małą jednostką zasilaną paliwem gazowym. Posłuży do szkoleń i promocji ekologicznego zasilania jednostek śródlądowych. Zadaniem Magdy I będzie pokazanie, że LNG i bio-LNG mogą być też wykorzystane w małych jednostkach.

Zobacz także

Zakład Utylizacyjny Sp. z o. o. w Gdańsku
2022-10-04

Wizyta w Zakładzie Utylizacyjnym  w Gdań...