Dobre praktyki Zakładu Utylizacyjnego – wzór dla innych firm

Dobre praktyki Zakładu Utylizacyjnego – wzór dla innych firm

W raporcie “Odpowiedzialny biznes w Polsce 2021. Dobre praktyki” umieszczono aż siedem przykładów inicjatyw zrealizowanych w zakładzie w 2021 roku. Dwie z nich to praktyki długoletnie, pięć to działania zrealizowane po raz pierwszy. Nasze praktyki w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia biznesu prezentowane są od 2018 roku.

Praktyki, jakie zostały zakwalifikowane do raportu, to: akcja „Wypożycz choinkę i pomóż zwierzętom”, informowanie o uciążliwościach, akcja “Jedz, dziel się, szanuj”, Program Koliber oraz Słownik segregacji, które w tym roku zadebiutowały w przeglądzie inicjatyw. Pojawiły się również długotrwałe przedsięwzięcia – konkurs „Rowerem do pracy” oraz Rada Interesariuszy.

Nowe dobre praktyki Zakładu Utylizacyjnego

W ramach akcji “Wypożycz choinkę” mieszkańcy Gdańska i okolic mogli wypożyczyć sto drzewek pochodzących ze szkółki Zakładu Utylizacyjnego. Inicjatywa połączona była ze zbiórką środków na Pomorski Ośrodek Rehabilitacyjny Dzikich Zwierząt “Ostoja” – każda choinka oddana pod opiekę wymaga darowizny w wysokości minimum 70 zł na rzecz ośrodka. Udało się nam zebrać 7697,75 zł.

Kampania informacyjna “Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Poznaj prawdę o śmieciach” oraz raport dzienny Zakładu Utylizacyjnego miały na celu informowanie mieszkańców o uciążliwościach zapachowych. Celem było także zbudowanie świadomości lokalizacji zakładu, jego bliskości oraz pokazanie, jak działa tego typu przedsiębiorstwo. W tych działaniach wykorzystano dedykowaną stronę www.sasiedzi.zut.com.pl. Raport dzienny powstał po to, by mieszkańcy Gdańska mogli lepiej zrozumieć, jakie procesy zachodzą na terenie Zakładu i jak warunki pogodowe wpływają na uciążliwości zapachowe. Kampania otrzymała nagrodę w konkursie Złote Spinacze.

“Jedz, dziel się, szanuj” to z kolei kampania edukacyjna Zakładu Utylizacyjnego oraz Banku Żywności w Trójmieście. Jej celem było uwrażliwienie odbiorców na problem marnowania jedzenia, głównie w okresie świąt Bożego Narodzenia oraz zwrócenie uwagi na odpowiedzialną konsumpcję.

Program “Koliber” to propozycja zakładu skierowana do pracowników ZU i pomorskich firm, które chcą kształtować postawy ekologiczne wśród pracowników, wprowadzić program ekologicznego biura i funkcjonować w duchu gospodarki obiegu zamkniętego. To baza praktycznych i łatwych do wdrożenia rozwiązań, które kształtują zachowania zarówno na poziomie organizacji, jak i ludzi w firmach. Długofalowo celem są działania związane z ochroną klimatu. W ramach projektu powstała dedykowana strona internetowa: www.koliber.zut.com.pl, która zawiera m.in. instrukcje, jak krok po kroku wdrożyć program oraz bazę wiedzy: prezentacje, materiały szkoleniowe, ebooki, filmy edukacyjne i inspiracyjne.

“Słownik segregacji” odpadów z gospodarstw domowych to publikacja, która w prosty i zrozumiały sposób pomaga mieszkańcom w segregacji odpadów we własnym gospodarstwie domowym. Jego celem jest rozwianie wątpliwości dotyczących poprawnej segregacji odpadów. Powstał na bazie danych z aplikacji Czyste Miasto Gdańsk, która jest dostępna od roku w Internecie. Początkowo słownik istniał tylko w wersji elektronicznej, następnie został wydrukowany z myślą o jak najszerszym dotarciu do grupy seniorów. W kolejnym etapie powstały wersje dostosowane do potrzeb osób słabowidzących i niewidomych (punktowe pismo Braille’a).

Długofalowe działania

Konkurs “Rowerem do pracy” to program, który w latach 2020/2021 miał już siódmą swoją odsłonę.  

Współpraca ZU i strony społecznej w ramach Rady Interesariuszy, która działa od 2014 r., a od 2020 jest też radą spółki Port Czystej Energii.

O raporcie

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy w Polsce przegląd inicjatyw CSR i zrównoważonego rozwoju. W tegorocznej 20. edycji zaprezentowano 1677 działań podjętych przez 283 firmy. 

Raport jest najważniejszą cykliczną publikacją przedstawiającą przegląd dobrych praktyk CSR w Polsce, wydawaną do 2002 roku. Podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce w podziale na siedem obszarów: zaangażowanie i rozwój społeczności lokalnej, praktyki z zakresu pracy, środowisko, prawa człowieka, ład organizacyjny, zagadnienia konsumenckie, uczciwe praktyki organizacyjne. Najwięcej przykładów dotyczy zaangażowania i rozwoju społeczności lokalnej (544 dobre praktyki).

Raport za rok 2021 oraz archiwalne wydania można pobrać ze strony http://odpowiedzialnybiznes.pl/.

Zobacz także